onsdag 5 maj 2010

Första steget mot frihetsdressyr!

Igår testade jag de basövningar jag läst om i min trick-träningsbok!:-)
Grunden till frihetsdressyrövningar: gå jämte hästen med slak och löst ledrep..innan man svänger pekar man med rep eller spö åt det håll man tänkt svänga åt och "tänk som hästen"...hmm. Absolut INTE dra i linan. Om man blir tvungen att ta tag/ dra i ledrepet/ grimskaftet för att visa vilket håll man ska gå åt har man misslyckats.
Försökte och det var inget konstigt aaaalls tyckte Honey, varken i trav eller skritt!
Vi gick längs med paddocken, gjorde små volter/cirklar, gick i 8:or runt "hinderstöd", gick över bommar osv. O och banne mig lyckades vi korsa benen en gång oxå efter 2 försök. Helt otroligt! Om det var slumpen eller ifall hon faktiskt förstod vad jag menade..det vet jag inte. Väljer att tro det sistnämnda. ;-) Efter det 3:e och lyckade försöket fick hon mkt, mkt beröm och inga upprepningar på det hon klarat. Precis som i hagen så är hon väldigt uppmärksam och anpassar travtempot efter mina steg och mitt "luuugn" ljud. Hon skötte sig exemplariskt. Hoppas hon tycker mina lek-tränings-försök tycker är lika roliga som jag.
Underbara häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar