torsdag 29 oktober 2009

Trotsåldern?

Och så kom den där, nästan magiska, nu-ska-jag-testa-om-jag-kan-gränsen.... (verkar inträffa ngnstans mellan 3-5 månaders ålder).
Läser ofta http://www.gustavsborg.com/ bloggen, de föder upp PRE-hästar här i Skåne. Och de har nya föl för i år, så det är både med nytta och nöje jag läser om dem och följer deras vardag och hantering. "Kul" att läsa att samma sak/beteénde händer vana uppfödare och inte bara en amatör som jag.
Skönt att kunna stämma av vissa utvecklingsbeteénde/mönster. Det börjar gå upp för mig hur mkt arbete som väntar med min egen Descarada..som näst intill är ohanterad.
Ska försöka hälsa på henne lite oftare...och testa grimma, stopp och stanna. Det har Lindas små pollar redan lärt sig för länge sedan!

Sedan i helgen har B.B börjat söla sig och ca 3-4 ggr på väg till o från dungen bara tvärstannat..inget fel på henne, inte rädd för ngt. Utan hon bara tvärstannar och ser sur ut... Jag vill gärna ha henne jämte mig när vi går (inbillar mig att det hjälper framtida ägare el. Linda att hantera henne rätt från början och inte låta henne springa både framför och bakom om vartannat så man egentligen inte har kontroll på vad hon ska ta sig till i nästa steg)
Som sagt...tvärstannar. Har läst ngtstans att jag i det läget ska undvika att stanna upp och vända mig mot henne, om jag vet att allt står rätt till såklart! Utan bara "stå emot" i grimskaftet och få henne till att förstå "stå du där bara, jag väntar ut dig" och trycket lättar så fort hon går fram igen. Funkar bra, bara tålamodet är med. Och det var inte riktigt med imorse vid usläpp innan jobbet.
Första stoppet drog jag såklart lite stressad i henne och tittade på henne. Blick sa tusen ord.... Så jag tog ett djupt andetag och orden "stressa i onödan om du vill få dubbelt upp i längden" damp ner... Hon är ju så himla dukig annars. Så jag tog ett andetag, slapppnade av, sänkte axlarna och stod emot lite lätt..smackade och vips var hon med på noterna. Tror jag har börjat känna när hon påbörjar tvärniten och försöka lirka fram henne...svårt att förklara men det funkar att vara närvarande. ;-) Håll tummarna att detta släpper snart. Och om jag försöker se o lära av dem som gått före så ger det sig om jag bara är konsekvent.
Ngr förslag el.tips & ideér, Linda, på hur hur göra med dina hästar?:-) Du kanske får tillbaka ett gäng busiga vildhästar till våren! ha,ha

1 kommentar:

  1. haha nej jag tvivlar på att de kommer tillbaka som vildhästar! du hanterarem mycket och bra! du gör helt rätt som "står emot" hur jag hade gjort.. :P ja typ samma fast om hon tramsar fär länge hade hon fått repänden i baken eller en liten påminnelse med en pinne. det absolut viktigaste för mej i allt är att de tänker framåt. fram fram fram :D du är duktig! tack för att du hjälper mej!

    SvaraRadera